mandag 27. september 2010

Plutselig så mange ting jeg vil strikke

Ja, så plutselig løsner det i hodet mitt. Da er det ett og hitt og ditt og datt jeg vil stikke.

Jeg hadde jo planer om den kjøreposen til Mikro. Men så satt jeg og tittet på ulltøyet til Knerten for å se litt på hva jeg skulle erstatte med større, og fastslo at jo, "tante Turid-dressen" hans måtte jeg se nærmere på. (en dress han fikk av min tante når han ble født, litt stør første vinter, med oppbrettede armer og ben, og faktisk passe neste vinter også siden han er sånn ikke verdens største...) Jeg visste den var for liten i år, den var knapp på slutten i fjor, men altså hvor tykk er den, garnet og tettheten, for å se litt på hvilke av alternativene jeg tenkte på som ville best erstatte denne.

Og vips så slo det meg, Mikro trenger jo ingen kjørepose... hun kan jo bruke den dressen!
Men neste tanke var derved absolutt at jeg kan gjerne bruke den dressen til henne i bil og vogn frem til våren overtar med litt mer varme (og ikke minst, antakelig bruke den neste vinter også, finfint!) men jeg vil selv strikke det hun skal reise hjem fra sykehuset i. Derved begynte tankene å svirre om hentesett, og der har jeg slett ikke landet enda. Jeg vil strikke et, men vet ikke hvilket enda.

"Jeg tenker jeg har lyst å strikke et sett med bukse og jakke og lue og sokker og votter til lillejenta" sa jeg til mannen. Han syntes jeg sa det på en måte som hørtes ut som en liten jobb, så han smilte og sa "og hva skal du gjøre etterpå da?" sånn som om jeg skulle gjøre det i gårkveld :)

Men så er det jo Knerten da, og den dressen han skulle hatt, en litt tykk strikkadress, ikke tykk-tykk, men varm, han skal jo ha ullundertøy under og dress utenpå er planen. Vi bruker nemlig ikke typiske vinterforede dresser, han har en høst/vårdress som bare er tynt foret. Det hadde han i fjor også, og det var en veldig god løsning, da vi bare regulerte hvilke og hvor mange lag ull han hadde under etter gradestokken (som jo viste ekstremt lave temperaturer etterhvert) så vi går for samme løsning i år, fleksibelt og lett å bevege seg i. (samt økonomisk, han har samme dressen til våren, da uten så mye ull under :) )

Jeg fant en dress jeg tror jeg skal strikke til ham. Men så fant jeg en genser jeg så absolutt gjerne vil strikke også. Han kan nok trenge begge deler. Det er bare det at det straks er oktober... og jeg har ikke begynt på disse prosjektene enda... Jeg som pleier gå tom for strikkeprosjekter har plutselig hodet fullt av planer. (Men har ikke tråd til noen av dem da, så jeg ender med å strikke på det babyteppet hver kveld likevel... tror jeg må på garnshopping...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...