tirsdag 14. september 2010

Laber strikkehastighet



Konsentrasjonen må kunne omtales som dårlig, når det gjelder ullbuksestrikkinga mi.

Jeg kjøpte nye strikkepinner i går, og gikk igang etter middag. Det går jo egentlig fort, jeg mener, det er rundt 50 masker på pinnen, på babyteppet har jeg passert 200. Men så sitter jeg der da, så skal jeg bare se litt på nettet, så skal jeg bare sånn... også må jeg bare sjekke om... også strikker vi litt ja, og må må jeg måle litt, skal vi se...

Når man bytter til tynnere pinner enn oppskrifta tilsier, blir det litt ekstra utfordringer. Jeg gjorde de bevisst, forrige er strikket på 6, jeg kjøpte 5 nå. Da blir det litt mindre ja, men det blir litt tettere, hvilket er målet. Så strikker jeg bare litt lenger da, er tanken. Siden jeg ønsker den bredere i skrittet må jeg ha igjen flere masker på pinnen der. Vesentlig flere, nå på tynnere pinner. Oppskrifta er selvkomponert, og forandres litt fra utgave til utgave, i stadig søken på den perfekte modell. (Siden brukeren vokser, er jo det i seg selv en utfordring å holde tritt med...Bare vent til jeg skal begynne å strikke sånne til babyen også... men for øyeblikket husker jeg slett ikke størrelsen på en nyfødt...)

Så målte jeg størrelsen på den buksa som er i bruk da, for å ha en ide om hvor langt jeg måtte strikke ivei på mine noe tynnere  pinner. Helt til jeg syntes jeg hadde omtrent nådd cm-målet, og strikket bare litt over halvparten av forventet pinnetall... Ja, så kommer jeg på at den målte buksa er ei godt brukt ullbukse. Det er strikket i 100% ren ull, ikke superwash-ull, og den blir altså lett fuktig og gnis mot underlaget hver natt.Noen som aner at den er en liiiiiiten anelse tovet? Hvilket er ideelt bruksmessig, den er tettere da. Jeg har dog heldigvis også ei ullbukse som nesten ikke ble brukt, jeg kan måle på den. den ar nemlig for trang i beina, absolutt for smal i skrittet, og for stor ellers. en tidlig prototype. Men sånn ca høyden har den inne da, så jeg skal kontrollmåle den i kveld.

Også må jeg kanskje konsentrere meg litt mer, strikke mer enn jeg diller. Så blir den ferdig. For sånn teoretisk sett er ei sånn ullbukse fort gjort å strikke. Enkelt og greit. Ikke superlekker og dekorativ slik enkelte andre strikker, men fungerende og grei.
Til nattbruk synes jeg det er mer enn godt nok, skal jeg legge ned tid og energi på å strikke/brodere på mønster og sånn, så synes jeg det bør være tiltenkt bruk litt mer enn under pysjen mens gutten sover...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...