mandag 20. juni 2011

Tomatplante ute i sol

P6150308

JA, enda i skygge når bildet ble tatt da, men sola tok den jo like etter. Det er nok litt dumt at den står helt inni det hjørnet, sånn av hensyn til sol, men det er nå der den er best beskyttet for vind og regn, og det er det mer av enn sol for tiden…

Den  stortrives ikke helt ute nei, det er mulig den rett og slett har fått for mye vann, via vanning, regn og høy luftfuktighet (tåke)

Men den blomstrer i alle fall absolutt.

Litt vanskelig å få bilde av, men den P6150309har totalt 6 gule blomster, et par knopper som snart blomstrer og enda flere som nok kommer snart, og noen små så kanskje utvikler seg dersom den får litt sol snart? Spent på om det blir noe tomater på den etterhvert…

Planen min var egentlig å få den neste tomatplanten over i bøtte og ut nå i kveld, men jeg ser at det er meldt muligens rett under 8 grader på det kjøligste i natt, så jeg lurer på å vente litt til. Det er dog lite aktuelt at det skjer i morgen, så vi får se om vi rekker det onsdag, ellers er det vel i så fall fredag.

Jeg trenger nemlig mannen til å hjelpe meg, holde blomsten mens jeg løfter den over. Og i morgen kommer ikke mannen hjem til middag. Han skal nemlig ut og spise middag med tidligere og nåværende kollegaer. (Jadda, på vår tiårsdag og fem års forlovelsesdag.) Onsdag er det mulig vi kan finne tid til det, torsdag er det jo St. Hans (og derved vår fire års bryllupsdag)

Vel, vi får se, jeg la jo en sånn dominoplan tidligere i dag. En stor tomatplante ut. Den største paprikaplanten over i den potta, og derved frigjøre plass i vinduskarmen til ei lita potte (der som da paprikaen nå står) med den mest livskraftige jordbærplanten min, som kunne trenge litt større vekstforhold. Men alt dette forutsetter altså hjelp til å få den tomatplanten over i bøtta, resten klarer jeg selv. Men kommer den over i bøtta må den nesten ut, for da er det ikke plass til den i vinduskarmen lenger. Og i natt er det altså muligens litt i kaldeste laget for tomatplanter ute…

6 kommentarer:

  1. Oi, så morsomt! :)
    Jeg gleder meg til jentungen her blir litt større, da skal vi begynne å ha en liten grønnsakshage hver sommer. Tenkt at det skal være hennes ansvar, med litt hjelp av mamma og pappa.

    Vi har jøpt hageblåbær nå da, så kanskje det blir blåbærpai eller noe annet godt til sensommeren:)

    Men hvordan er det med tomatplanter? Har egentlig ikke vurdert det for jeg har hørt at de lukter mindre godt? Hvordan stiller du deg til det? Plages du av vond lukt?

    Ha en fortsatt fin uke, også håper jeg at det tørker opp litt snart, så tomatene dine får masse fin sol :))

    SvarSlett
  2. Lukta er ikke plagsom, hverken fra de som står inne eller den som er ute. Ja, tomatplanter lukter. Sånn som det gjør dersom du kjøper tomater "på grein". Men det er ikke påtrengende. Om du stikker nesen borti den, eller driver og tar den på, potter den om eller rister på blomsterklasen for å fremme "befruktningen", da lukter det litt tomatplante ja. Men jeg synes ikke det lukter ille da, bare... tomatplante.

    I skrivende stund sitter jeg en halv meter fra to tomatplanter som enda står inne. Ingen av dem blomstrer enda da, men jeg kjenner i alle fall absolutt ingen lukt av dem. Så det hadde ikke bekymret meg det grann.

    Værmeldinga er ikke så veldig tomatvennlig dessverre, jeg lurer på om jeg må ordne noe "plasttak" borti hjørnet der jeg, for det meldes fint i dag, skyet i morgen, og deretter regn så langt yr kan spå. Og litt i kjøligste laget på nattestid også, så mine planer om å sette en tomatplante til ut tror jeg skal få vente litt. Selv om den dog altså nok har knapt ti cm å gå på på høyden i vinduet (vi har ikke sånne stooooore stuevinduer altså, mer en vanlig vindusstørrelse)

    SvarSlett
  3. Da skal jeg ta å lukte neste gang jeg ser klasetomater i butikken :)
    Tror ikke vi får til noe tomater her, vi har i motsetning til du veldig høy vinduer, men ikke noe vinduskarm å sette noe på. Vinduene våre er av den gamle løsningen med to lag vinduer. Innerste vinduet er tatt av nå som det er sommer, men pga en list er det fortsatt ikke mulig å sette noe der. Ikke noe lur løsning med andre ord.

    Det kan dog tenkes at vi prøver oss på noen tomatplanter en gang siden, i og med at de ikke lukter så ille som jeg har hørt folk si.

    Sjekket værmeldingen for her vi bor, ser ut til å bli bedre til helgen. Håper det stemmer og går i lik retning for dere også! På tide med litt sommer igjen nå altså :)

    Ha en fin torsdag

    SvarSlett
  4. er det nok å riste på blomsterklasene for befruktning eller trengs der mer hjelp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri gjort noe mer enn å riste på dem, ute tar egentlig naturen seg av det også, vind og insekter

      Slett
    2. Jeg har aldri gjort noe mer enn å riste på dem, ute tar egentlig naturen seg av det også, vind og insekter

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...