tirsdag 28. juni 2011

Frodige tomatplanter?

P6280345

Se på dette, er ikke det en frodig tomatplante, kanskje? Den observante leser som kan noe om tomatplanter vil dog se at jeg har vært litt lite oppmerksom på dette med sideskudd. Sideskudd skal fjernes, slik at planten bare har en topp. Denne har ikke mindre enn tre topper.

Det inntraff mens den var omtalt som “den jeg håper overlever, den får stå inne og få mye stell, så kanskje den overlever, for de øverste bladene er jo friske.” De nederste blandene var nemlig slett ikke friske, og de vissnet og falt avP6280346.

I sin helhet ser planten slik ut. Merk den nederste halvmeteren, så godt som uten blader. En må se litt etter for å legge merke til det kanskje, for det står jo en papirkaplante på hver side, og de fyller det tomrommet der bladene på tomatplanten skulle vært.

Men i alle fall, mens planten altså fikk stå der og få mat og sol og næring og forøke å komme seg, så har det kommet et par sideskudd jeg ikke så før de var blitt store. Og nå er de heftig store, og har blomsterknopper, så de får være.

Men som bildene helt klart viser, planten har vokst ut av vinduskarmen min. Det er høyst på tide å flytte denne ut. Men det renger ute Plaskregner. Jeg tror den får stå inne et par dager til, været skal bli bedre fra i morgen ettermiddag/kveld.

P6280347

Den planten som står ute er ikke helt like frodig. Den har ikke den samme varmen, og ikke det samme vernet mot det tidligere omtalte regnet. Men den har det da etter forholdene ganske bra, en del blader som vissnet ja, men “toppen lever da fint”, så jeg satser på at også denne skal klare seg. Dog har altså det samme skjedd her, stakkars planten har det litt trist og de nedre bladene visner (det skjer visst når jeg potter dem om, jeg er usikker på hva jeg gjør galt) og vips så har jeg ikke fulgt med på sideskuddene, og så har denne planten også to topper. Og blomster på den ekstra, så det får nå være.

Jeg gjorde forsøk på å ta bilder av de små minitomatene også, men de kom ikke i fokus. Jeg skal nok prøve igjen, men som tidligere nevnt, det plaskregner, så jeg orket ikke stå ute og styre lenge.

Det jeg er usikker på er å potte den store, frodige inneplanten min om til ei bøtte og sette den ut. Den trenger det, ingen tvil om det. Men som tidligere nevnt, jeg har visst en tendens til å halvt drepe tomatplantene mine når jeg potter dem om… Denne uteplanten er muligens preget av overgangen til å stå ute også, det var jo en brå overgang. Men jeg er strålende fornøyd med at den blomstrer, og faktisk har noen små tomater. Det er lenge til de er klare, men der er små anlegg til fremtidige tomater. Så det gpr forhåpentligvis bra å sette ut den andre også.

1 kommentar:

  1. Hoho! Her går det unna!
    Fantastisk!
    Artig å se hvor store de er blitt, gleder meg til jeg og Lykkeliten kan kose oss med å se at det spirer og gror i tomatplanter, meeen, han må nok bli noe eldre ja!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...