tirsdag 1. januar 2019

2019 - Nytt år og nye muligheter

Ja, så er det sannelig blitt enda et nytt år. 2019.

Det surrer en del tanker gjennom hodet når vi passerer nyttår, det er ikke til å unngå.

Dels ser jeg fremover, dels ser jeg bakover. Bloggingen tok seg visst en pause de siste par ukene, det var for mye annet som skjedde, men jeg skal oppdatere litt etterhvert bl.a med et lite uventet boligprosjekt vi fikk i fanget, grunnet en vannlekkasje.

Men når et nytt år starter så blir nå jeg motivert til å tenke i retning av "nytt og bedre liv", jeg skal bli bedre organisert, rydde huse, holde rutiner etc. Jeg vil sette igang prosjekter, ryddeprosjekter, rutine-innprenting i både meg og ungene, 356 ting ut av huset, ukshandling, menyplanlegging, sunne matpakker, you name it.

Kombiner det med at jeg jobber med regnskap. Og fra i morgen og frem til jeg tar en feriedag 21.2 for å vaske huset og bake kake til vi skal ha 8 års dag 22.2 så er det mye overtid som står på programmet. Ja, så skal egentlig de fleste prosjekter reelt sett helst vente til vinterferien.

Men en 365 ut av huset vil jeg nå prøve på i år også jeg. 365 ting ut av huset. Tviler ikke på at vi har nok av ting til å få fylt ut den listen i år også. Jeg har altså gjort det før, men fulgt så som så opp listen på bloggen da. (se tag på tema om ønskelig)

Jeg skal snart så litt. Chili i alle fall. Eldstemann ønsker det. Det og basilikum. Senere, når det begynner å bli vår, skal jeg så andre ting.

Restavfallsurfordringen går nå sin gang. Vi "jukset litt" og sendte med mine foreldre (eller rett sagt, de tilbød seg) et par store poser med papir etter julaften, som altså skal i restavfallet. De har fortsatt tømming annenhver uke, så de tok det. Vi har neste tømming 9.1 så det er ikke så lenge igjen. Vi skal nok klare å fylle den denne gangen også, men takket være et par poser vekk så tror jeg kanskje det skal gå å presse det nedi denne gangen også. Om det ikke plutselig genereres mye ekstra av dette med vannlekkasjen da...

9.1 tømmes også glass og metall for første gang. Jeg antok egentlig den var full allerede, men den er bare halvfull. Det skyndes nok at vi IKKE har vært ute med alle posene jeg vet vi har i kjelleren, så det skal absolutt skje før tømming. Et prosjekt for helga.

11.1 tømmes plast og papir også, og det skal komme godt med for det har det OGSÅ blitt en del av i jula. Vi har vel egentlig to sekker med plast, og selv om det egentlig bare inngår en i abbonementet pleier de å ta med begge om vi setter ut to så jeg satser på det. Papirdunken vår er stor, men den er nok full også.

Menyplanlegging og ukeshandling var det mannen som tok opp som tema nå, og det er slett ingen dum ide. Det henger tett sammen med planleggingen av "hvem henter unger og hvem jobber over tid" som vi må lage et lappeteppe av for de neste ukene.

Gode rutiner for husarbeidet, er rutiner som er RUTINER, ikke bare en PLANLAGT liste, men noe som GJØRES, og det er ikke tvil om at jeg er bedre på planlegging enn gjennomføring. Og jeg har da vett nok til å ikke egentlig legge opp til noe sånn meget omfattende de første 7 ukene av året, da handler det om å holde oss flytende egentlig. Men jeg trives bedre når det ikke flyter så ut som det har gjort i høst, så innskjerping skal til. 

Ja, hodet spinner videre med mange tanker, men det får være nok for nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...