mandag 25. mai 2009

Tanker på en mandagskveld

Ja, så sitter jeg her en mandagskveld. Guttungen er lagt, og planen var klar, jeg skal som et minimum sy noen flere bambusinnlegg til å ha i bleiene, litt ekstra oppsuging, ettersom den eksisterende løsningen ikke holder lenge nok lenger. Men nå sitter jeg nå fortsatt ved pc'n og har ikke sydd et eneste sting...

Det skulle ikke være så vanskelig, jeg sydde et par innlegg i gårkveld, tenkte å sy noe til i samme enkle stil. De er bare til å være "det lille ekstra" inni lommebleiene hans, så jeg har bare klippet et passe stykke av et bambushåndkle fra princess, og sydd for kanten på det så det ikke rakner. Jeg har tidligere sydd noen i to lag, de holder jo på mer, men disse her er ikke ment til alenebruk, bare til å brukes sammen med andre.

Jeg må komme over denne latskapen, dette med at jeg ikke kommer i gang. Når jeg først er igang, så koser jeg meg. Det er det å hente frem symaskina som visstnok er det vanskeligste. Enhver reise starter med et enkelt skritt, og i en reise på tusen skritt er det det første som er det tyngste... Planen min er jo å sy litt bind og bleier og sånn for å øve meg, for så å etterhvert se om noen vil kjøpe noen av de fineste... Ikke for å bli rik av det akkurat, men fordi jeg kan jo ikke sitte her med alt selv, når jeg har lyst å sy, men ikke bruk for mer...

Men akkurat i kveld tror jeg likevel det passer meg best å bare sitte her og se fotballkamp og surfe på nettet og tenke litt. Tankene kretser, om mangt og meget. Et tema som stadig er oppe til tankegjennomgang for tiden, er dette med barnehageplass. Vår sønn fyller ett år i august, så han er etter loven garantert en barnehageplass i kommunen. Bergen kommune er gankse så stor, og en barnehageplass i en helt annen del av byen vil fort medføre såpass lang reisevei at det ikke er praktisk gjennomførbart, så vi er avhengig av å ikke bare få en barnehageplass, men å få en som vi praktisk sett kan benytte oss av. Enn så lenge har vi ikke fått tilbud omen plass i det hele tatt. Men som kommunen så kjekt informerer oss om, opptaket pågår til 31. august. Og tilbud kommer i posten, med en ukes svarfrist. "Dette må tas med i familiens ferieplaner"...

Ettersom vi ikke vet om vi får barnehageplass, så har vi egetlig ikke noen ferieplaner da. For dersom vi ikke får plass, så tar mannen først sin ferie, så tar jeg min, slik at vi utsetter tiden for ulønnet permisjon lengst mulig. Men, OM vi får en plass, så har jeg ferie i juli, mens mannen fortsatt har permisjon, så da kunne det jo vært kjekt å finne på noe. Men vanskelig å planlegge, når vi hverken vet om jeg skal ha ferie da, eller om vi sitter hjemme og våker over postkassa enda...

Lurer på å finne frem strikkepinnene jeg. I tillegg til å sy, har jeg noen strikkeprosjekter i bakhodet også. Har vel faktisk ikke strikket noe siden den ene ullbuksa jeg strikket på oppdrag. Planen langt inni bakhodet var jo å strikke noen sånne for salg også. Fortsatt ikke noen storproduksjon, jeg har ikke planer om å si opp jobben og leve av dette, men tankene gikk i den retning da jeg hadde lyst til å stadig strikke flere enn vi trengte. Men, så slutta jeg visst å strikke... midlertidig. Men lysten dukket opp i meg nå som jeg skrev det. Ikke minst fordi guttungen sånnsett trenger ei ny nattbukse. Og gjerne ei ekstra dagbukse. Også har jeg litt lyst å strikke lang ullbukse. Altså, for den uinnvidde, alt dette er snakk om sperrelag til tøybleier. Sånne tøybleier som ikke har integrert sperrelag. Da bruker vi ullbukse strikket i ubehandlet ull, som er kuret med lanolin, så holder de klærene tørre, og er selvrensende. Helt genialt.

Ja, tankene mine svirrer i mange retninger, og jeg har vel ikke vært innom halvparten engang her, men kvelden går. Og ettersom "sjefen i huset" sov dårlig i natt, så sov jeg også dårlig i natt, så faktisk så husker jeg ikke hva jeg tenkte på at jeg skulle skrive om...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...