onsdag 6. juli 2011

Litt over stokk og styr

Ja, grønnsakene mine altså.

Plutselig begynte de å vokse, og jeg var ikke helt oppmerksom, og vips så har for mange sideskudd fått bli for store.

Derved har alle mine store grønnsaksplanter flere stammer enn de skulle. Det er ikke helt optimalt.

P5300273

Det er ikke mer enn en god måned siden de så slik ut. Ganske små og kontrollerbare. Nå er de dobbelt så høye, og vesentlig mer omfangsrike.

 

 

P7060014Den som står ute tror jeg skal klare seg greit. Den begynner å bli høy, og har et par sideskudd som har blitt store, men den virker stabil og sterk, og koser seg der den står.

 

 

 

 

P7060012

Tomatene vokser fra dag til dag, det er direkte festlig å se på. Og den har ikke bare tomater en plass heller.

 

 

 

P7060013

Litt lenger oppe på blomsten ser vi nemlig dette.

Og enda lenger oppe er de enda flere blomster, men der er det ikke kommet tomater enda da.

 

Den som står inne… den er litt ute av kontroll.P7060015

Det er ikke så lett å ta bilde av. Den har altså vokst seg høyere enn vinduet, og inn i kroken vi henger julestjerna etter i desember.

Et stdeskudd, som har fått enda et sideskudd på seg igjen, vokser til siden, hvor den antakelig kveler paprikaplanten, som den har filtret bladene sine litt inn i… Og den har blomster på i alle fall fem plasser, på altså minst tre stammer…

Paprikaen derimot, den trives ikke like godt. Slett ikke. Den blomster. Men så faller blomstrene av, med stilk. Det blir ikke frukt. Muligens fordi den får for lite lys. Denne skulle nemlig også vært begrenset på sideskudd, men det var jeg ikke helt sikker på om den skulle før akkurat i dag, og det er altså litt sent da.. det er for tett med blader, og som sagt er den største av dem vokst inn i tomatplanten den står ved siden av, og i det hele tatt…

Den store tomaten, og muligens en paprikaplante eller to, burde plantes om til store tilitersbøtter og settes ut. Men da trenger jeg holdehjelp fra min mann (gruer meg til å prøve å få disse to fra hverandre, uten at den store tomatplanten rett og slett velter eller knekker…) og gode oppstøttingsmuligheter for denne monstertomatplanten…

vi får se. men jeg har i alle fall lært en del, og dette er jo det første året. Så jeg skal absolutt prøve igjen neste år også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...