tirsdag 5. april 2011

Det spirer og gror…

 

Ja, nå har det gått ei uke siden vi plantet frøene våre i jorden, og Knerten har ikke sittet og passet på dem slik han sa han ville, men mor har passet på at de fikk litt vann i ny og ne. Og plutselig så jeg i dag, det spirer og gror!

002Ja, jeg ventet ikke noe enda, 2-4 uker sto det på posen med gulrotfrø, dog hadde jeg i min iver glemt at DE skulle jo egentlig sås ute, altså ikke stå i vinduet som har mest sol og varme, der derimot tomat og paprika som skulle ha 20-22 grader trivdes. Så her ser vi altså, etter bare ei uke i jorda, små spirer av gulrotfrø. Som sporenstraks ble flyttet til et noe kjøligere oppholdssted så det ikke skal bli noen tynne pinglespirer. Når det blir litt milder i været ute, eller altså, når faren for plutselig nattefrost blir borte, er tanken at de muligens skal få stå ute, men på et vis må vi kanskje beskytte dem mot naboens katt da…

003

Og sannelig, også tomatplantene spirer. Da skal de egentlig flyttes til et “lyst og svalere sted”. Uten at hvor svalt det vil si er spesifisert, og tilgangen på lyse og svale steder er ikke så mange hos oss, vi har et gjesterom på loftet som kan benyttes da, MEN dumme meg har jo plantet paprika i samme boks, altså de burene man ser baksert på vinduet og de har altså IKKE spiret enda… Vi gir dem et par dager til i vinduskamen (som er et lite kompromiss, for det er ikke sol for tiden og et litt kjølig drag, så der er ikke helt så varmt som det skulle være…) og ser hva som skjer, før jeg evt må klippe det hele i to og flytte noe til “lyst og svalt” mens det andre for varme…

Men i alle fall, det spirer og gror! Tiden får vise om det blir noe grønnsaker av det, men det spirer da i alle fall!

1 kommentar:

  1. Så kjekt!! Dette er nok stas for knerten også det! :D

    Og ja, det hørtes absolutt ut som storebror skulle hatt noen bokstaver på veggen sin! ;) Så flink han er!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...