søndag 6. februar 2011

Litt strikkebilder

I går gikk det litt “plutselig” opp for meg at denne ungen faktsik kan komme når som helst. Som i at det faktsik er mulig at hun fødes før i februar. Jeg fødte Knerten 41+1, og med termin 24. februar har jeg derfor mentalt innstilt meg på at dette barnet skal fødes i mars. (Det passer jo fint med fotokalenderen vi lager til mine foreldre også, siden vi lager felles med min bror, og min nevø er jo født i februar!)

Men det er faktsik mulig at hun fødes i februar. Det er til og med mulig at hun fødes før 24. februar. Ja, til og med før 17. februar (dagen da mamma kommer, barnevakten) Faktisk kan hun teoretisk sett fødes i dag. Den tanken slo meg i går. Jeg våknet med hodet fullt av tanker om alt jeg måtte få ordnet, det slo meg nemlig at å ha vasket, og lagt bort, masse jentetøy i str 68 og oppover ikke egentlig kvalifiserer som å ha vasket babytøy til lillejenta… Og strikketøyene jeg holder på med til henne var jo ikke ferdige, manglet noen festede tråder her og noen knapper der og, ja… noe er jo lenger unna å bli ferdig også da, men når det bare er sånne småting som mangler, så burde det ferdigstilles.

Så handlerunden gikk innom strikkebutikken for å kjøpe noen knapper til bodyen, og ei nål til å sy dem  i med. Ja, jeg HAR, men jeg har ikke evnet å finne igjen ei nål med stort nok hode til å få inn en strikketråd, men tynn nok nål til å få den gjennom knappene.

Så derved fikk jeg ferdigstilt et par prosjekter.

327

Først kjolen jeg begynte på i juleferien. Den er strikket i deilig alpakkagarn, supermyk, og deilig rosa Smilefjes 

Den er basert på oppskriften “Lillestakken” i Myk Start-boka, men jeg gadd ikke strikke en fremside og en bakside, og så sy sammen i sidene, så jeg strikket den rundt og rundt. Og fordi jeg er lettere lat, i glattstrikk i stedet for rillestrikk, siden rillestrikk rundt og rundt betyr annenhver runde vrang. Også strikket jeg den noe lenger enn oppskriften sier også, for jeg synes en godt kunne dekke bleien. Ikke sidkjole, men nedenfor bleiestumpen.

328

Og deretter bodyen, som har lagt ferdig siden før jeg begynte på kjolen, utenom at den altså manglet knapper.

Denne er også inspirert av en oppskrift i Myk Start, nemlig fuglemammas omslagsbody, men dette er ikke en omslagsbody, den har derimot en åpning på ene skulderen, men er ellers rundstrikket.

330Og så var det å få ferdig sokkene da. De to små sokkene jeg skulle strikke av restene av kjolegarnet.

Mitt første forsøk på hælstrikk (så ikke studer den altfor nøye, jeg er klar over både ujevn strikking og en liten feil i hælstrikken, men det ble da faktsik en hæl!)

Problemet er vel ganske synlig på bildet… restegarnet var… ikke helt nok…

329

Det siste bildet jeg vil vise frem i denne omgang er jakka til “hentesettet” jeg strikker. Den er ikke montert enda, blir nok enda finere med knapper på og alle trådene festet, men den er i alle fall ferdig strikket. Og i manko på nok garn til å ferdigstille de tidligere omtalte sokkene, går jeg nok løs på buksa i kveld, om jeg orker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...