mandag 12. april 2021

Telt - tanker om årets sesong.

Vi kjøpte jo som tidligere omtalt et telt på slutten av sommeren 2019, med en plan om telttur sommeren 2020. Dengang visste vi slett ikke at sommeren 2020 skulle bli sommeren da det ble utsolgt for telt og hengekøyer, salgsrekkorder for campingvogner og campingbiler til svært høye priser, for "alle" skulle ha ferie innenlands.
Og sannelig ser det ut til at det blir Norgesferie på folk i 2021 også. Det blir det i alle fall på oss, uansett.

Deler av sommeren bruker vi alltid på å treffe svigerfamilien min og i sommer har vi store håp om å få treffe den lille nevøen vår. Men deler av sommeren vil vi også på camping. 4 av 5 er ivrig og den 5. blir med frivillig ;)

Men før vi kommer så langt skal vi campe i hagen. Både fordi det er gøy, særlig for ungene, og fordi mor i huset må ha litt uttesting av utstyr.

Det ene liggeunderlaget fra jysk sprakk under en overnatting i gymsal hvor noen eldre barn herjet og falt på den. Den er forsøkt lappet, men ikke helt vellykket. Jeg tenker derfor å erstatte den. Noen sier at den utlitmate komfort er luftmadrasser. Fra overnatting i gymsal har jeg erfart at de knirker noe helt ekstremt, men jeg er villig til å teste om de knirker mindre i teltet, med laken både over og under. Luften i en slik kan bli kald i løpet av natten, men med ullteppe under lakenet kan det forsøkes. Alternativt skal det kjøpes inn et nytt liggeunderlag. Det er nok til et av barna. Jeg og mannen har et dobbelt et som er 10 cm tykt. Behagelig å ligge på. Og relativt meget plasskrevende i bilen.... Ungene har fra hhv biltema og jysk så om vi skal gå for et sånt billig til eller oppgradere til noe dyrere til en av dem dersom luftmadrass ikke er tingen vi får se. (det blir vel krangle om en skal ha luftmadrass, kanskje vi ender med tre av dem. Tar vel ikke større plass i bilen det enn underlagene.

Plass i bilen er helt klart et poeng. Vi har en smax, den har god plass den, men teltet tar mye plass, liggeunderlaget vårt tar mye plass,  vi skal ha med soveposer til fem (mer om det senere) og liggeunderlag til 5, vi har bord med krakker, er par campingstoler, en liten grill, en relativt stor kjøleboks på strøm, vi har en kasse med div kjøkkenutstyr mm og vi er fem som skal ha med oss klær og sko og muligens sykkelhjelmer og i så fall sykler bakpå, trolig rulleskøyter til jentene og mye annet rart. Jeg lærte en del om hva vi trenger og ikke trenger og hvordan vi bør pakke, i fjor. Og trolig lærer jeg mer i år. Pakkingen for å komme oss hjem fra camping i fjor sommer, hvor diverse var skaffet underveis, var ikke helt lett....

Minst en unge bør ha ny sovepose også. Muligens flere dersom rullering ikke fungerer. Eldstemann har vokst såpass at han nok ikke passer i junior-posen lenger og mellomste fryser. Minstemor er 5, og utfordringen er at hun aller helst vil sove i den fine frost - soveposen sin. Som bare egner seg til soving inne og på svært varme sommernetter. Erfaring i fjor tilsier at vi ikke absolutt helt sikkert er sikret det selv i juli. Vår første natt på campingferie var vel sommerens kjøligste natt. Det var ikke varmt i telt da nei.

Jeg har googlet meg gul og grønn på komforttemperatur, men inntil jeg vet hvem som skal ha soveposen etter en intern omfordeling er jeg ikke helt sikker på hva vi skal ha. Eller hvor mange. Vi får prøve oss litt frem.

Men én ting jeg har lagt merke til er at med kompresjonstrekk er soveposene jevnt over merkbart mindre enn de jeg og mannen har fra før. Mulig et par kompresjonstrekk kunne bidratt til at vi får litt mer i takboksen? For ja, soveposer tar plass. Jeg stapper av og til diverse nedi posen sammen med soveposen da, så åpenbart er det noe å gå på i kompresjon av disse.

Under oppsetting av teltet i fjor sommer ble den strålende sol-dagen avbrutt av en 15 min intens regnbyger med kraftige vindkast. Akkurat mens vi drev og reiste teltet. Det lettet. Og ene stanga ble ødelagt. Strikken slet.
Vi fikk med god hjelp til en midlertidig fiks, men nå har jeg bestilt et fiksesett så vi skal få skikkelig orden på det. Jeg planlegger å bytte i alle fall noen strategisk plasserte barduner med en noe annet enn mørk grønn farge også.

Så listen for for-sesongen i år:
-liggeunderlag /luftmadrass. Lande en løsning
-soveposer - finne en fordeling og skaffe så mange som trengs, 1, 2 eller 3. Og forske litt på kompresjon av de 2-3 største vi har.
-fikse teltstanga
-bytte noen barduner
-må vel også få til en bedre løsning på den hempen vi rev av første kvelden, som holder oppe kanten ved innlagen. Og trolig er forklaringen på den frosken vi hadde i teltet.... Og se nærmere på det jeg skrev om den gangen ang myggnetting i inngangsdøra.

Jeg gleder meg til å komme igang. Men jeg er en sommer-camper. Hagen er for tiden våt og kald. Snø og sludd i massevis har preget været i en uke. Vi venter vel en måned eller to før vi begynner å campe. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...