tirsdag 9. oktober 2018

Status restavfall-utfordring...

Dette ser ikke helt lyst ut.

I lys av at vi altså i løpet av høsten går over fra tømming av restavfall annenhver uke og maten i kompostbinge til tømming av restavfall hver 4. uke fordi Årim innfører matsortering og derved halverer antall tømminger av restavfall fordi man får egen dunk til matavfallet.... som vi ikke får fordi vi har kompostabbonement.... Ja, så har jeg jo lovet at dette skal jeg blogge om hvordan vi klarer

En familie på fem, inkl en bleiebruker. 140 liter søppeldunk hver 4. uke. (papir og plast også hver 4. uke og glas og metall hver 10. uke. Og altså kompostbingen vår som heldigvis lar oss tømme så ofte vi vil.

Det er enda et par tømminger igjen før vi går over på hver 4. uke men vi benytter oss da av litt sånn opprydding her og der og "kaste mens de enda tømmer", noe som medførte at min mann i dag morges fastslo at nå er det ganske fullt. Vi får nok stappet nedi en pose til men ikke så veldig mye mer. Og nest tømming er altså om en uke.

Jahh... ser ikke så lovende ut for å klare oss i 4 uker mellom tømmingene dette. Her er vel og merke minst to poser "ekstraordinært" i dunken nå, men bleiebrukeren vår genererer nok et par poser i uka...

Lurer på om jeg må forhøre meg med Årim om hvilke alternativer de kan se for seg utover rent ordinært abbonement. Vi trenger jo ikke den matdunken egentlig!


2 kommentarer:

  1. Hei, Øystein Solevåg i ÅRIM her. Eg trur du klarer dette.

    Dette med kva dei som har bleiebarn skal gjere, er eit spørsmål vi har fått fleire ganger, i og med at om lag 50 000 sunnmøringar har fått ny kjeldesorteringsløysing det siste året. ÅRIM har sagt at vi ser tre moglege løysingar:

    1) ÅRIM har ei støtteordning for tøybleier.

    2) Perioden med bleier er ein avgrensa periode. Det er mogleg å bytte til større restavfallsdunk for ein periode, for så å bytte attende når avfallsmengden normaliserer seg.

    3) Dersom vi kjeldesorterer alt som kan gjenvinnast, er det ofte svært lite igjen i restavfallsdunken. Då er det kanskje mogleg å få plass til to vekers forbruk i ein vanleg dunk. Er det noko som kunne vore utsortert, som går i restavfallet i dag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Øystein

      Vi skal prøve. (Og ja, 50 000 sunnøringer har fått ny ordning og mange av dem har bleiebarn, men ikke så mange har KOMPOST vil jeg tro? Det er DET som er problemet vårt. Eller rettere sagt at dere tror vi som har kompostbinge er overmennesker)

      1)Det vet jeg, men desverre, vårt tredje barn fikk eksem av tøybleiene. Og tro meg, vi har prøvd, vi har et stort utvalg tøybleier, de to eldste brukte nemlig det, og jeg har kjøpt diverse ulike til yngstemor også, men det gikk rett og slett ikke bort før vi benyttet papir (og kortison) Det var en tung kamel å svelge, men nå er vi heldigvis forhåpentligvis snart ferdige. JEG skyr engangsbleier som pesten og gleder meg stort til det er et tilbqakelagt kapittel.

      2: Ja, nemlig snart ferdige, hun fyller tre til jul og det er håp om at hun slutter med bleier sånn etterhvert da. Men det med større dunk har vi vurdert, er det mulig å få STOR restavfallsdunk på 240l kombinert med kompostabbonement? Dersom prisen ikke er uoverkommelig er det noe vi vurderer dersom dette viser seg å være vanskelig

      3: TO ukes avfall er ikke det minste problem å få plass til i restavfallsdunken selv med bleier, og muligens opp mot tre også om vi er skikkelig nøye på sorteringen (og vasker en del tilgriset plast f.eks). TO ukes avfall i 140l er jo det vi har hatt nå i fire-fem år uten problem. Det går helt lett og det mener jeg "alle andre" også skal klare nå som de får over til å få utlevert egen dunk til maten. Med eller uten bleieunger. For da blir deres sortering slik vår har vært i noen år. Rest i rest og mat i en annen beholder. Men det dere krever av oss er FIRE UKER i en 140l dunk nå. For vi har hele tiden kastet maten i komposten og det fortsetter vi med. Altså, reelt, vi skal fortsette å kaste det samme. Bare at det må halvvere seg.

      Håper du ser dette svaret mitt.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...