mandag 17. januar 2011

Min aller første prøvelapp!

P1170332

Ja, faktisk.

Jeg er ikke prøvelapptypen… jeg tar sjangsen på trikkefasthet, måler underveis, og pleier treffe ganske bra. Tidligere strikket jeg litt fast, men i det siste har jeg justert meg ganske greit synes jeg, og treffer stort sett godt. Godt nok, etter min mening.

Men nå skal jeg strikke “hentesett” til lillejenta i magen. Og falt for et sett som jeg syntes var søtt. Vel hjemme med oppskrift og garn innså jeg at jeg ikke helt så for meg hvordan dette mønsteret skulle strikkes… Så jeg kombinerte prøvelapp med “skal vi se om jeg forstår dette her da…” Det viste seg at mønsteret ikke var så vanskelig når man bare prøvde. Og strikkefastheten stemmer fint den, sånn når jeg kom meg noen pinner opp fra oppleggskanten, av uviss grunn la jeg ikke opp på dobbel pinne som jeg pleier, så da ble det stramt opplegg, så lappen “vokser” litt i bredden som man kan se.

Men i alle fall, mønsteret får jeg til, strikkefastheten ser ut til å stemme, så da er det vel bare å gå løs på prosjektet da. Sånn bortsett fra at jeg skulle jo presentere to ferdige prosjekter her først da…

Bodyen, som er ferdig, bortsett fra at jeg har glemt å kjøpe knapper…

Og kjolen, som jeg kjøpte knapper til da jeg kjøpte tråd og oppskrift til dette bukse-jakke-lue-sokker-settet (de sokkene tviler jeg på at jeg strikker, de ser ut som om de faller av bare man ser på dem… så jeg får evt se om jeg våger meg på en sokkeoppskrift som har litt større sjangs til å sitte…. har aldri strikket sokker jeg, hælfellingen skremmer meg. Men det skal vel la seg gjøre?) Kjolen er ferdig den, bortsett fra knappene. Monteringsnålen min (som forøvrig var her i går, og er søkk vekk nå) er for tykk til å gå gjennom knappen, den andre jeg fant frem har for lite hull til tråden, og jeg vet jeg har en som egner seg, bare orker ikke gå på loftet for å lete etter den, egentlig… eller er den på kjøkkenet? Eller?

Men siden jeg aldri har laget prøvelapper før… hva gjør man med dem? Rekker opp, eller feller av, eller bare klipper tråden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...