fredag 12. august 2011

Matmuffins

Siden Knerten har vist litt laber interesse for brødskivene i matboksen i det siste, tenkte jeg at jeg skulle prøve litt alternativer. Et av alternativene jeg har prøvd er matmuffins med skinke.

Oppskriften, som jeg fant på nett og som visstnok er hentet fra bladet Foreldre og Barn for et par år siden lyder som følger.

“100 g marg smeltes
4 dl hvetemel
4 dl sammalt hvete fin (Dette ble for meg havremel)
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 1/2 dl lettmelk
1/2 rød paprika (denne droppet jeg i noen av dem)
1/2 purre (Denne droppet jeg, jeg liker ikke purre, vi har det ikke)
100 g kokt skinke (Jeg tok ca en halv bokseskinke)
Raspet hvitost


Smelt marg og avkjøl. Finhakk paprika, purre og skinke. Lag røren og tilsett de hakkede ingred.
Fordel røren i muffinsformer (kan med fordel penseles forsiktig med litt olje, ellers henger de litt fast), strø over osten og stek i 15-20 min på 250 grader.
Røren kan stå i kjøleskap i formene over natten, så er det klart for steking på morgenen.
Dette blir ca 15 muffins”

Dette kan selvsagt varieres med smaksetting etter eget ønske, ulikt fyll. Tacoinspirert? kjøttbiter? Hvilke grønnsaker og krydder liker du? Noen varianter er mer voksen i smaken enn andre.

Jeg og min kjære likte i alle fall disse godt, Knerten var noe mer avmålt. Dvs, han sa at han likte det, men den ble ikke spist fra matboksen. (Han spiste dog nesten ingen ting i barnehagen den dagen, så vi skal nok prøve igjen)

(Oppdateres muligens med bilde senere, må bare få tatt et først i så fall.)

7 kommentarer:

  1. Takk for oppskriften. Denne skal testes ut i morgen, må ha litt mel først :-) Her kommer også brødskivene hjem igjen i matboksen, så dette var et godt tips ;-)

    SvarSlett
  2. Matmuffins er prøvd her også, med varierende hell.. Poden er av den oppfatningen at muffins= sjokolade..

    Men lenge siden jeg har prøvd nå da så kanskje på tide med et nytt forsøk :)

    SvarSlett
  3. Knerten har vel knapt spist vanlige muffins, så han kobler dem ikke mot sjokolade eller noe sånn. Så vi prøver nå litt forskjellig, han protesterte i går da frokosten var bare brødskiver, han ville ha "håndmat" sa han, hva nå enn det skulle være.

    SvarSlett
  4. Lurt å variere litt ja. Kan bli mye brødmat med frokost, lunsj og kveldsmat. Tidds har fått grove mellommåltidsmuffins med bær og de er hun veldig glad i. Har lyst til å prøve flere varianter. Del gjerne flere oppskrifter om du finner andre alternativer til brød :)

    SvarSlett
  5. Knerten spiser ikke brødmat til kvelds da, da spiser han joghurt med havregryn. Det har han gjort nesten så lenge jeg kan huske. Dvs, det begynte med joghurt, men så ble han ikke helt mett nok av det etterhvert, så vi hadde i litt havregryn, og litt mer, og ja... nå er det joghurt med havregryn, og gjerne noen rosiner eller annet oppi der. Rips og blåbær har vært prøvd i sommer)

    Et annet alternativ jeg har prøvd til frokost/matpakken er havremelspannekaker, men der venter jeg med å dele en oppskrift til jeg kommer frem til en variant som både lar seg steke (og snu) uten å blir ødelagt, OG smaker greit. Siden jeg opererer litt på slump blir det nok ikke en eksakt oppskrift, men sånn ca i alle fall.

    SvarSlett
  6. Det er ikke umulig at vi prøver det til kveldsmat. Hun elsker soyayoghurt har vi funnet ut, så kan jo spe ut den med korn og bær og frukr. I like it :)

    Jeg har en oppskrift jeg har funnet på selv med 50/50 sammalt og fin hvete og en slump havregryn. Uten sukker. Og like mye melk som mel og 4 egg per halv liter melk. Går ned på høykant. Bror min til og med koste seg med de og han er sær på matfronten. De er ikke helt grove, det har jeg opplevd at ikke lar seg gjøre, men langt sunnere enn de tradisjonelle.

    ønsket meg vaffeljern i sommer, hadde så lyst til å prøve noen varianter der, men det får bli til gode :)

    SvarSlett
  7. Vi har jo ikke problemer med melk da, det gjør det lettere, og helt grove er ikke mine heller, jeg har slumpet litt rundt det de skriver på havremelspakken (for vafler, men stekt som pannekake. Har vaffeljern da, kunne jo prøvd om det gir bedre stekeresultat)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...