tirsdag 9. juni 2009

Endelig sydd litt


Ikke helt det jeg hadde planer om, men dette var enklere. (Planen var jo flere truseinnlegg og bind, men det krever mer klipping og nåling og denslags, som jeg ikke er i humør til i kveld.)
Jeg har rett og slett sydd noen (vaske)kluter i to lag tynn bomullgas. Inspirasjonen for dette fikk jeg av noen kluter svigermor kom med da junior ble født. "Kluter får man aldri nok av" sa hun, og hadde med noen hun hadde funnet frem fra "da jentene var små". Jeg tror nok muligens en av dem var fra da min mann var liten, ettersom den hadde lyseblå kant... Uansett, de er i nettopp to lag bomullsgas, og veldig deilige. Jeg la meg fort til vanen om å legge disse til side når jeg la sammen bleievasken, disse var ikke til vaskekluter, jeg hadde dem i en egen bunke, så jeg alltid hadde minst en i ei bukselomme. Som nybakt mamma har man alltid bruk for en myk klut lett tilgjengelig... Vi hadde absolutt ikke kjøpt nok vaskekluter til lillemann, så svigermor kjøpte flere kluter hun, men dagens bomullsgaskluter var et lag, og ikke så myke og slett ikke så absorberende som de tolags hun hadde fra gamle dager.
Nå er jo den vesle babyen min ikke lenger helt så liten, men en klut er nå greit å ha likevel, det gulpes litt middag, det sikles stadig, og en og annen buse må også tas... Jeg er ikke lenger i permisjon, det er pappa'n som styrer hjemme for tiden, og ettersom jeg ikke syntes jeg trengte ha med en klut på lomma på jobb... så finner jeg stadig at jeg savner en lett tilgjengelig klut når jeg kommer hjem. Og fortsatt liker jeg de svigermor hadde med, men det var ikke så mange av dem.
Så når jeg en dag sto og la sammen bleievask og kom over noen halve brettebleier som er veldig myke og deilige, så slo det meg.... brett den i to på langs, og klipp i tre, vips, så blir det deilige, tolags kluter.
Men tre får holde for en kveld, nå skal jeg strikke videre på babyteppet, innimellom litt nettsurfing. Frem til tv-kvelden min begynner, da blir det strikking og tv. Mannen er på et møte i borettslaget, og guttungen sover, så jeg har det egentlig veldig stille og fredlig her for meg selv. Da ble jeg motivert til å 1)vaske stuegulvet og 2) sy noen enkle kluter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...