onsdag 15. desember 2010

Julepost...

Ja, altså, bare så det er sagt, jeg er helt sikker på at postansatte rundtomkring i landet har mye å gjøre, og gjør så godt de kan for tiden. Det må være mye å gjøre når alle skal sende så mange pakker og brev.

Men jeg tror jeg har funnet ut hvorfor man må sende julegavene så tidlig som 16. desember for at de skal være fremme til julaften.
Jeg var en tur på postkontoret i går jeg. Tidlig på morgenen, i det de åpnet. Jeg er klar over at "dagens postgang" har en frist klokken 16, men det har seg slik at jeg rakk ikke toget til jobb, så da kunne jeg like gjerne rekke posten, for jeg ville slite med å komme meg innom der før 16 etter jobb. Og jeg ville gjerne ha pakkene avsted, mamma skulle nemlig helst hatt den ene før 20. desember, altså noen dager før julaften. Min personlige "postsendefrist" for denne jula var satt til lørdag 11. egentlig, fordi jeg visste at jeg ville bli en dag eller to forsinket, som jeg alltid blir, men altså likevel få det avsted før 16. Jeg har ikke sjangs i morgen grunnet et seminar på jobb, og skulle altså helst ha pakkene fremme allerede før mandag. Eller senest PÅ mandag da. Den jeg sendte til mannens bestefar aner jeg ikke når bør være fremme, jeg vet nemlig ikke om han skal bort i jula, og i så fall når han drar/blir hentet av et av sine barn, muligens var vi for sene, det hener jo at pensjonister starter jula litt tidlig? Julekortene skulle jeg også ha avsted.

En ting er jo at jeg faktisk betalte like mye for den vesle pakken til mannens bestefar, med konfekt og et bilde av Knerten, som for den stooore esken jeg sendte til min mor, med gaver til mange i familien... Men altså.

Jeg leverte pakkene på postkontoret klokken ni i går morges. Da burde de definitivt ha blitt med "dagens postgang" klokken 16, ikke sant? Da burde de vel vært registrert flyttet på seg, til det sentrale postsorteringsgreiene i byen, eller noe sånn. (Jeg mener det pleier å komme en slik oppdatering på kvelden)
Men neida. Det er over et døgn siden pakkene ble levert inn på postkontoret, og fortsatt finnes bare en eneste registrering av pakkene. Nemlig nettopp at de ble innlevert på postkontoret (9:55, for de scanner jo ikke pakker helt fortløpende da. Men selv om de altså ikke er sånn superajour, så påstår de jo at sporingstjenesten er like oppdatert som postens interne systemer, og da synes jeg det er litt rart at pakkene ikke er registret noe annet sted enda...)

Jaja, det kommer vel en oppdatering etterhvert, tenker jeg. så håper jeg de kommer frem til helga.

Litt spent på alle de julegavene vi bestilte i går da... Jeg bestilte noe levert til svigermors adresse, siden vi kjører herfra tiiiidlig om morgenen 23. desember, men mannen bestilte nesten alle julegavene til sin familie, levert hjem til oss... Håper de sendes i dag, og at posten er superraske... for jeg trenger at de er levert hos oss senest 22. desember (aller helst 21, de skal hentes på posten, pakkes inn og merkes, og pakkes ned. Bilen skal være klar til avgang tiiidlig 23. desember, så planen er å pakke ut i bilen på kvelden før (den står jo låst inni garasjen, så den er jo ikke sånn direkte lett tilgjengelig akkurat...) for å spare et par timer på 23. Det tar tid å organisere så alle pakkene får plass, halve baggasjerommet er jo opptatt av hundeburet. Vi dropper vogn da, men i motsetning til vogna som vi tidligere har hatt bak der, kan ikke hundeburet dekkes på alle kanter, over under, forran, på siden.... hunden må få luft, og komme seg ut og inn ved lufting... Vi har heldigvis takboks da altså. Og det er jo en del klær og bleier og pakker og styr vi skal ha med oss...

3 kommentarer:

  1. Faktisk fortsatt ikke registrert flyttet på seg... Skal den bæres på ryggen av en skilpadde fra postkontoret til sentralen? Det er to pakker, til ulike mottakere, så jeg kan ikke se for meg at begge to har greid å bli gjenglemt heller (den ene er stoooor) så de må jo ha flyttet på dem, de skal jo ha blitt med postbilen i går ettermiddag, og burde vel ha ankommet et sted snart...

    Jaja, kanskje ikke, kanskje de ikke registreres noe sted før de kommer til postsorteringen i ankomstbyen? I så fall får vi bare leve i spenning... (Hvorfor bryr jeg meg? Hvorfor sitter jeg og følger sporing på pakker jeg har SENDT? Og samtidig håper å få sporinsnummer på et par pakker jeg skal FÅ i tillegg, det er jo i det minste hakket mer spennende....?)

    SvarSlett
  2. Halvannet døgn passert, pakkene ikke registrert flyttet på seg.

    Pakken jeg bestilte bekreftet sendt, pakken mannen bestilte (HIT, julegaver til hele familien hans nesten) er ikke sendt fordi han ikke oppdaget at en av tingene ikke var på lager, ventet inn i morgen....

    Spenningen stiger... Gi dem bilder av gavene og si de kan hentes her når de kommer for å se babyen om et par måneder...?

    SvarSlett
  3. Bør vel bekrefte at pakkene ankom rett by på lørdag og er forventet ankommet postkontoret for avhenting i dag.

    så da er vi over på å i absolutt all hovedsak følge spent med på pakken med alle julegavene til min svigerfamilie, vel, nesten alle, som er sist sett i Oslo 17. desember. Så lenge de kommer seg hit til byen i løpet av morgendagen regner jeg med vi får hentet dem på onsdag, så det bør vel helst gå bra det også...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...