onsdag 30. mars 2022

Påskeria? Stareria og erleria?

 Snø.


Våren er kommet, joggesko og lettere jakke funnet frem, trampolina kom opp, syklene fikk litt vårstell (dog, en trenger litt mer fiks før den er klar) I bedet blomstrer snøklokker, og noen krokus stikker opp.  På trappa luker jeg de siste stemor fra i fjor i den store krukka, hvor det også i år har selvsådd seg så det kommer nye små spirer der som snart blomstrer. 


Men så, bam, SNØ


Det var ikke uventet. Det var meldt. Jeg bare fornektet det. Kaldt på natta ja, men hadde ikke tatt innover meg at det skulle komme snø. Ikke så mye snø som dette, nå er vi på tredje dagen, brøytebilene jobber, vinterdressene måtte frem igjen og vintersko til alle mann. Det har  blitt vinter igjen.


Påskeria fornekter seg ikke, sto det på snap fra mamma med bilde av snødekt hage.  Det er et utrykk fra min bestefar, som jeg er vokst opp med. Påskeria, den kommer.  Traff en bekjent på skolen den første morgenen og kom i snåsnakk om snøen, ja, "erleria snakket mamma på", sier hun. Og noen andre fuglerier jeg ikke husker.  


Jeg måtte google.  Hus Fuglevennen.no finner jeg følgende forklaring:


"Dette er eit kjent omgrep i vårt distrikt, og eg har nesten oppfatta det som eit klassisk utslag av god, gammal, sunnmørsk pessimisme i høve til at du aldri skal gledje deg over positive teikn og hendingar i kvardagen, men ta det som eit teikn på at det ventar ein straffedom etter alle gode opplevingar:


Erleria står ikkje åleine, men høyrer saman med stareria, og det var slik at etter at dei første starane hadde synt seg på våren, så ville det kome eit tilbakefall med vinterver og ei vanlegvis kraftig snøri. Dette måtte skje ein eller annan gong i løpet av mars, for starane dukka vanlegvis opp i slutten av februar eller byrjinga av mars, alt etter om det var kyst- eller fjordlokalitet. Når den var unnagjort, kunne ein vente på linerla, som var meir fast i ankomst, nokså programmert rundt 10.-15. april. Men det var ikkje nok, for då skulle du vente på ein ny snøri før du kunne ha det minste von om at våren hadde sett seg. Det var erleria, som då måtte kome i frå midten av april til kanskje ut i førsten av mai, alt etter kor heldig du var med verstødet. Og noko skikkeleg og stabil vår kune du ikkje vente før gauken gol og terna var på plass slik fram mot midten av mai."


Jeg tror jeg holder meg til påskeria jeg, den ekstra runden med snø som kommer rundt påske (ok, det er lit lenge til påske enda da..) for jeg har ikke egentlig lust på ei ny ri, erleria, ut i slutten av april, ut mot mai.  Men jeg innser at, ja, jo, det er ikke helt utenkelig at det KAN skje likevel. Men når denne snøen nå engang smelter, da håper jeg på vår.  Det kan dog ifølge langtismeldignen se ut til at et skal fortsette med kuldegrader på nettene så langt langtidsmeldigna går, så den våren kan nok la vente på seg...  

2 kommentarer:

  1. Dette oppdaget jeg i voksen alder, når alle begynte å snakke om vår i februar og å pakke vekk sko og klær nyte!
    Nei, det skjer ikke, ikke et eneste år etter at jeg begynte å følge med, så stemmer det - som mamma også kunne fortelle - at stareria og erleria og ei til ri kommer, altså ca ei i mars, ei i april og ei i mai. Og som skiglad jente, synes jeg det er helt greit. Våren kommer til slutt og i mai springer bjørka og grønne plener å se, og masse blomstring skjer.

    Sånn er det bare !!

    SvarSlett
  2. Jeg håper vi slipper ei ri i mai nå, jeg føler meg ferdig med vinteren. Vi har hatt en runde nå i starten av april, men det smeltet fort.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...