torsdag 2. desember 2010

Påan igjen…

Ja, det er jo ikke en måned siden jeg skrev om at Knerten hadde omgangssyke.

Og i natt var det påan igjen. Jeg våknet litt etter midtnatt av en som kavet over på puta mi og krafsa tak i håret mitt. Vi samsover jo, så han ligger midt i dobbeltsenga. Jeg tenkte å flytte ham tilbake, men før jeg kom så langt kastet han opp. Puta mi var hovednedslagsfelt, så den trengte vaskemaskin. Han måtte selvsagt bytte pysj, og dusje. Vaske håret, meget motvillig. Mor var slett ikke like motvillig til å vaske sitt… I løpet av de neste timene gikk det med en god del håndklær og kluter, også Knerten sin  pute, lakenbytte, 3-4 pysjer, et par t-skjorter til mor, og altså, hele familien fikk dusje en gang hver, og vaske seg noen ganger videre.

For hver gang mente han at det var ikke mer ekkelt i magen, og ville sove. Etter få minutter i den etterhvert håndkledekkede senga satte han seg opp. “Mamma!” “Mer ekkelt?” spurte jeg og fant frem et håndkle jeg holdt frem etter beste evne. Han snudde seg jo, så det ble altså en del skift av ting likevel, men jeg fanget da det meste…

Rundt halv tre kastet han opp for siste gang, så fra sånn i tretiden sov vi videre noen timer før jeg sto opp og gikk på jobb. (Å stå opp 5.45 etter ei sånn natt er hardt!) Far og sønn sov litt til, og har tilbrakt dagen hjemme, hvor formen heldigvis har vært på bedringens vei, laber matlyst på starten, men det kommer seg. Han blir hjemme i morgen også (det er jo sånn der 48 timer etter siste symptom, og dessuten har han nok godt av en dag til å komme seg på) men virker heldigvis å være i stabil form nå. (Det er likevel just in case et par håndklær i senga)

Dersom du har et lite barn, og synes du har for mange håndklær. Ikke kvitt deg med dem. Vask dem, stable dem på et gjestebad, gjesterom, skap på badet, vaskerom, toppen av kleskapet… bare ha dem rene. For når en slik omgang kommer, da trenger man dem. Sier hun som rett og slett gikk tom for rene håndklær i natt. Vi har mange, mange, men de var åpenbart ikke prioritert vasket i det siste…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...