onsdag 23. mars 2022

Pakkelisten vår for telttur på campingplass

 En ting jeg lette mye etter når vi først skulle begynne med telt-camping var pakkelister og  erfaringer med hva som er lurt å huske. Det ble en del googling og sammenklipping av lister fra ulike artikler og sosiale media før jeg mer eller mindre har landet vår pakkeliste. 

Den er reelt sett ett levende dokument, vi handler stadig noe nytt både før tur og på tur. Før tur handler jeg for å forsøke å minimere volum på det vi har med så ikke bilen skal sprekke.  På tur handler vi/mannen ting som vi oppdager kunne vært kjekt å ha, og får en tilsvarende utfordring med å få plass i bilen når vi skal hjem. Ser i krystallkula at en eller annen ferie kjøper han en henger for å få oss hjem ;) Neida, det med å kjøre med henger har han ikke lyst til, og jeg må jo si jeg forstår det, jeg kan ikke å kjøre med henger egentlig. Vi har en relativt romslig bil, men dette er helt klart noe jeg tenker på med tanke på et framtidig bilbytte. Hvordan vi fortsatt skal få plass. 

Vi er fem i familien, og liker komfort på tur. Vi camper på campingplasser med tilgang på sanitæranlegg og et kjøkken hvor vi kan vaske opp. Vi grenser nesten til glamping, og er milevis unna "ut i naturen"-camping.  

Pr nå  ser den ca slik ut, pakkelisten min

  • telt. Vi har altså easy camp palmdale 600, et 6 mannstelt. Som "comfortably sleeps 5" ifølge produsentene bør man gå opp en person i forhold til hvor ange man er, for industristandarden er smal. smalere enn et behagelig liggeunderlag. I  dette teltet har vi 5 god plass.   
  • plugghammer + ekstra plugger
  • teppe til forteltet (eller "oppholdsrommet" som det også omtales som)
  • Footprint til teltet (presenning som beskytter bunnen)
  • lappe-saker og gaffatape
  • Oransje barduner og saks, jeg vurdere å bytte i alle fall noen snubletråder til . ( Vårt telt kom med kamuflasjefargede, grønne barduner. Jeg bytter litt fortløpende til oransje eller selvlysende, noen pr tur)
  • lang strømkabel til utebruk (gjerne to, et er tidvis lenger til strømuttak enn lovlig lengde på skjøteledninger tilsier) + adapter til CEE (blå stikkontakt som er vanlig på en del campingplasser.) 
  • liggeunderlag + pumpe dersom noen trenger det
  • soveposer
  • puter - måneformede små puter ment til sovepose  
  • lakenposer
  • ulltepper som «laken» + fleecepledd til kalde unger. Minst ett hver i alle fall pinse
  • kjøleboks på strøm, og overgang 12v/vanlig strøm. Og fryselement. Fryses på kjøkkenet om natten, brukes på dagen. Hjelper på temperaturen i sola
  • Grill m/gass. 
  • turkjøkken, og FYRSTIKKER. (uthevet fordi vi glemte det. Resepsjonen kunne tilby lighter. Jeg tok da også med en rørepinne i tre (til kaffi-drikkene de solgte) vi skulle tenne et gassbluss, og da var ikke lighter det jeg hadde lyst å stikke borti) 
  • kjøkkenutstyr (brødkniv og  kniv (fått et sett med slire i julegave, spesifikt ønske til dette bruk.), skjærefjøl, grillklype, litermål, evt serveringskanne, grytekluter (silikon, funker også som gryteunderlag) stekespade (metall til grillen og annen til teflonstekepanna på gassbluss), ostehøvel?)
  • Plast fat og kopper og skåler til havregryn/kaving. Ta helst med minst to til hver. Det hender oftere enn du tror at du trenger et par ekstra.
  • Bestikk, ta med mange tskjeer (til oboy. pulverkaffi, syltetøy etc)
  • campingstoler - vi har 2 (evt kjøpe flere? Maxfritid har noen jeg vurderer som er sammenleggbare men er regulerbar) Vi er 5, og det er kamp om de stolene. Inge n vil sitte på en krakk. Men vi har det poenget med volum i bilen... 
  • campingbord m/4 krakker. Jeg vurderer et nytt bod med individuelt regulerbare bein, naturen er jo ikke helt flat.  Men de krakkene er uansett gull som fotstøtte, avlastningsbord mm.  
  • Felix'en (et sånt sammenleggbart skap vi har arvet, det var allerede døpt Felix av ukjent grunn. Mulig merkenavn som ikke står noe sted)
  • Levegg - dels for å avskjerme område, meste for å lage skygge til kjøleboksen. Eller folk. 
  • Picknikkteppe
  • Ledlamper - batteridrevet eller solcelle. Det blir mørkt. 
  • skjøteledning med flere kontakter. 
  • vifteovn
  • vannkoker
  • 1 sekk/bag med diverse leker, kosedyr  og bøker til hver unge. Og headsett til telefon/øreprppper til alle som har. Lesestoff også til de voksne, i alle fall om vi reser alene. 
  • Leselys. Det fikk vi alle fem i julegave, så de gleder vi oss til å ta med på telttur. sånn liten til å feste på boka.  Det er mørkt å lese på kveld/morgen nemlig. Ognoen av oss er våken da, på tider hvor det er lite som skjer.  
  • Sykler og hjelmer til ungene? Avhengig av tur
  • Nettbrett og ladere til disse og annet. Mye lade-ledninger med mini usb og usb c. Brukes om hverandre, men det trengs en god del. Div usb-stikk å sette dem inn i. 
  • lommelykter/hodelykt
  • tursekk 
  • Tørkesnor m/klyper + klesklyper
  • Kost og brett
  • Tørkestativ? Vurderes 
  • håndklær (microfiber) og kluter. Om bading: to håndklær til hver. Ellers et pluss noen små. 
  • badmington/boccia/kubb/kortspill etc
  • vannflasker/drikkebelter - inkl flasker til de voksne! 
  • Stor vannflaske til å hente vann. Evt også halvannenliter som går i kjøleboksen
  • sandaler
  • joggesko
  • fleecejakker/ulvang/noe lunt om kvelden
  • jakker og evt regnbukser, se an turen
  • kjøkkenpapir/servietter
  • Våtservietter
  • kjøkkenhåndklær
  • (engangs kjøkkenkluter)
  • Oppvaskkost og zalo + oppvaskbalje
  • toalettsaker og nødvendige medisiner.
  • Diverse plaster, kløestillende, aloe vera, paracet etc. 
  • Solkrem
  • Solbriller/caps.
  • Klær til alle
  • Mat til første kvelden og evt frokost, litt avhengig av hvor vi skal i forhold til tilgang på butikker.  
Min første campingtur hørte jeg på min mor.  Hun reiser med campingvogn, og har med all mat til hele pinseferien i kjøleskap og diverse skap og fryser. Fint det. Jeg reiser med telt og en kjøleboks, som holder det kjøligere og bedre for maten om den ikke er så stappfull at vifta blokkeres. Og vi reiser ikke ut i villmarka på camping, vi camper i nærheten av butikker. Pinse har vi to år nå vært på Åndalsnes.  Der er butikker, til og med søndagsåpne butikker.  

Jeg trenger ikke handle hver dag, men vi kan med fordel handle underveis i alle fall. På den måten slipper vi å ha all maten med oss hjemmefra, så blir et hakket bedre plass i den kjøleboksen.  
Men man trenger ikke gå i motsatt grøftekant heller, året etter hadde vi med sånn ca ingenting annet enn en pakke pølser til første kveld.  Min bror var også på den turen, og han er mer som meg, så han var raskt på "stikker en tur på butikken, noen som skal være med? Må ha noe nugatti til kveldsmaten" Og da ble mannen med og ja, nemlig, sjokade og nugatti til kveldsmaten, det er lurt. Og oboy. Ja og melk.  

Så jeg har også notert meg at det er lurt å ha med sjokade og nugatti (eller rett sagt, den er byttet med et vegansk nøtte-sjokoladepålegg nå da, ettersom nugattispiseren er laktoseintolerant. Og ikke glad i sjokade), oboy og sukker, sånne ting som det ikke går så mye av på ei helg, for det kan bli litt fullt i skapet hjemme om man kjøper nytt på hver tur. Det gjelder pulverkaffi også, som mannen egentlig aldri drikker andre ganger enn på campingtur.  Jeg for min del drikker pulverkakao, pulverkaffi bruker jeg utelukkende ved "og X ss  kaffi" i bakeoppskrifter, dersom det ikke finnes en skvett på kanna.  Jeg har aldri blitt så voksen at jeg drikker kaffi.  Men campingturen blir mye kjekkere dersom vi har sjokoladepålegg og oboy og pulverkaffi. Mannen mente vi ikke trengte vannkoker. Det ble kjøpt inn på dag to av vår første  alenecamping. Det ER helt mulig å koke vann på gassblusset. Det er dog sånn at et er opptatt med egg og bacon til frokost, og dessuten tar det lang tid å koke vann på gassbluss.  Vannkoker er en finfin ting. En smal sak som tar en liter  passer fint.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...