tirsdag 8. mars 2022

Tanker om årets telstsesong

 Det er enda en stund til vi skal begynne å telte, vi er ikke vinter-campere.  Men noen tanker gjør vi oss.


*Vi vil på telttur i sommerferien

*Vi vurderer et ekstra "hjemmetelt"

*Noen ekstra investeringer blir det vel også.  


Først og fremst, vi vil selvsagt på tur i år også. Ungene snakker om at de vil på camping i sommer. Gjerne en pinsetur sammen med deler av slekta også, om været er på vår side, og de vil det samme.  Ungene vil gjerne campe sammen med søskenbarna i sommer også, men det er mer logistikk å få til med planlegging, da vi ikke vet når vi har ferie før like før, de har allerede booket deler av sin ferie, de  har campingvogn o skal til Sverige for å treffe familie, vi har telt og skal til Gjøvik for å treffe familie.   Jeg vil gjerne til Sverige jeg, men vi kan ikke booke ferie enda, til det er for mye uavklart enda. Så vi får se.  

Men på tur vil vil vi, så jeg titter sånnsett litt på inspirasjon til hvor.  Vi har hatt fine turer, både på Flisa camping i fjor og på Rustberg året før. Og kan fint dra tilbake til en av dem. Eller, vi kan dra et annet sted. Vi får drømme og planlegge.  

Og ja, vi tenker på et eget hjemmetelt. Eldstemann kom med TELT til ønskeslisten sin til bursdagen. Det fikk han sånnsett ikke da, men jeg har tenkt litt på et. Argumentet hans var utover det å få være alene/fri fra småsøstrene, et som var lettere å smette opp i hagen enn vårt enorme ferietelt. Og det argumentet har jeg tenkt på selv en sommer eller to, så ja, kanskje det blir et ekstra, mindre telt i sommer. 

Og sånn ellers så lurer jeg på om ungene burde fått like gode liggeunderlag som oss, i jakten på å minimere baggasjevolumet har de fått prøve litt av hvert, fra ebay og wish og sport outlet og obs og hva det måtte være. Med noe varierende kvalitet og hell.  

Jeg lurer på å kjøpe teppet som hører til teltet, vi har jo et teppe vi har på langtidslån fra mine foreldre da, som vi  bretter til så det passer. det funker jo det også.  

Jeg har tenkt litt på stoler og bord. Jeg er jo på jakt etter ting som tar lite plass, så evt "paraply-stoler", sånne som smettes sammen, men jeg vi ha lenestol med hvilestilling.  Pr i dag reiser vi med to klassiske campinghvilestoler, også har vi et bord med fire krakker, og en kan jo trygt si at ungene synes ikke det er en helt rettferdig fordeling ;)  Det FINNES sånne veldig sammenleggbare stoler med hvilestilling fant mannen ut i fjor høst, vi må kanskje google litt mer og tenke på det før sommeren.  Jeg har tenkt på bord med individuelt regulerbare bein også, for det er nå engang ikke alltid helt flatt på campingplassser. 

Grensa er jo da altså.... bilen. Det er et sirlig puslespill. Bilen er 114 cm bed på gulvet i bagasjerommet. (Studie av diverse nyere biler tilsier at det ER faktisk veldig bredt, ja. Jeg tenker jo på når bilen skal byttes og ser på diverse elbiler, men ingen har et bagasjerom som kan erstatte s max'en.... Den må vare lenge.) Teltet er 74 cm bredt, kan stappes/skvises litt, men det ER rimelig tight pakka oppi den posen altså. (under teltet ligger teppet, og footprint'et, og et eller annet annet tror jeg.) Men det går derved akkurat en 30 cm smartstore kasse ved siden av. Lenger opp i bilen er det litt bedre plass, oppå den kassa står grillen, og foran står kjøleboksen og en til sånn smartstore boks. Vi har en til "strøm" og en til "kjøkken". I tillegg skal det romme et par bager, bordet, ja, også er de to stolene vi pr nå pleier ha med oss satt opp fra gulv til tak som baggasjegitter. Og alt det som ikke får plass noen annen plass, en pose eller tre, jakker, sko, ja, mye sko/sandaler, sykkelhjelmer etc. Vi har takboks også, som etter at vi byttet ut litt liggeunderlag vel rommer alle dem og soveposene samt 2-3 bager. Og ullpleddene ligger vel fremst der det ikke er så høyt, ja.  Vi har med oss ganske myyyyye. Det blir alltid mer enn vi har plass til.

Derav at jeg ser etter ting som kan øke komfort og redusere volum. Og da er jeg veldig usikker på hva vi skal gjøre med stoler.  Det er litt tenkemodus der, gitt.  Måling av bil og tenking og prøving. 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...