lørdag 17. august 2019

Jakten på gode liggeunderlag...

Her begynte vi i den rimlige enden, dels av ren hastverk, dels av uvitenhet, og har nå fortsatt ikke landet helt på hva vi egentlig skal kjøpe.

Vi innredet teltet første natt med en madrass fra en sovesofa og et par sånne skumgummi-turnemadrasser på 3 cm. Sistnevnte ble omtalt som harde og ubehagelige av dem (barna) som sov på dem.

Til neste natt nappet meg med meg et selvoppblåpsende liggeunderlag fra biltema, det er nemlig naboen min på jobb og derved enkelt. Det var bedre mente ungene. Mannen mente det var for tynt for en av hans størrelse.

Sånn av videre enkelhet i forhold til nærhet til jobb tok jeg derved neste dag med et litt tykkere fra jysk.

Og her begynte jeg å tvile. Det skulle ved føste gangs åpning ligge en time sto det. Jeg åpnet derved slusene på det og gikk inn og laget middag. En time eller to senere var det ca like flatt.

På kvelden tok jeg det inn, og lot et ligge i gangen over natta. Jeg klemte ut all lufta, rullet det sammen, provoserte det. Jeg lot det blåse seg opp så mye det klarte, skrudde igjen toppene og la meg på det, så luften ble presset til ulike deler av det. Jeg lot et ligge enda en natt med åpne propper. Og joda, etter mye om og menn så endte det ialle fall på - cm, ikke akkurat 7,5 men det er tykkere enn det fra biltema som er oppgitt til 5 cm. Og jeg har sovet en natt på det, og det er forsåvidt helt grei å ligge på, men litt glatt.
Jeg er dog spent på hvor greit det går neste gang det skal blåses opp.

Så, mens det pågikk en sånn "dette blåser seg ikke opp!" frustrasjon begynte jeg å google og lese litt og så en film på youtube om hva som gjør et liggeunderlag godt og om kvalitetsforskjeller. Og ja, vi har jo helt klart de billigste, det var vi klar over, men jeg lærte en del om hva som avgjør kvaliteten, uten at det hr gjort meg helt klar over hva jeg ønsker meg.

Vi trenger ikke de letteste som isolerer mest mot kulde, vi skal ikke bære det med oss på fjelltur på vinteren. Men vi trener komfort som gjør at en ikke helt super-camping-familie kan sove behagelig på en campingplass en natt eller tre. I norsk sommer på sitt noe uforutsigbare.

Men vi har altså pr nå bare liggeunderlag til to. (for den madrassen er ikke akkurat egnet til å ta med seg lenger enn ut i hagen, den blir ikke liten og lett å frakte) og sovepose til fire, så vi har litt campingutstyr å anskaffe før vi er klare for telttur. Godt for oss at det ikke er planlagt før sommeren 2020 da, for å år gjenstår egentlig bare å få tatt det ned, aka, at et er oppholdsvær lenge nok til at det er tørt og vi får hengt det over rekkverket på verandaen en dag så det tørker på undersiden også. For ja.... den delen hadde jeg ikke tenkt på... et telt med grunnflate på 3,5*5 meter er litt stort når man skal tørke det og ikke akkurat noe man kan slenge over veggen på dusjkabnettet så det får tørke...

Veien blir til mens man går...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...