torsdag 12. august 2010

Tøybleier, noe å vurdere?

Jeg var ikke så langt på vei med Knerten da jeg begynte å tenke på det med tøybleier. Jeg var vel egentlig ikke gravid engang, da jeg første gang kom over noe om det på nettet og begynte å lese. ”Vet du at en unge produserer et TONN med søppel bare fra bleiene sine?” sa jeg sjokkert til min mann da jeg leste om dette søppelberget. Hans svar var lett flåsete ”du får prøve tøybleier da, så ser vi om du orker i ei uke”
  Interessen var nå der, og med babyen vel på plass i magen vokste den fort. Jeg leste stadig mer, og begynte å snakke med mannen om dette på et mer seriøst plan. Vi ble fort enige om at dette ville vi prøve. Ikke bare på grunn av det tonnet med bleier som ligger på fyllinga og venter på brytes ned… Nei, men dess mer jeg leste, dess mer overbevist ble jeg. Tanken på å pakke inn gutten i plast i 3 år, når han kunne få ha mer naturlig, pustende materialer, var lite innbydende. Ultralyden viste at vi ventet en gutt, og jeg leste om at det er en grad varmere inni papirbleier enn i tøybleier (er det så rart, inni tett plast blir det dårlig med luftsirkulasjon…) og det er jo en grunn til at visse deler av guttene henger på utsiden av kroppen, nettopp det at der skal være litt kjøligere. Jeg vil gjerne ha barnebarn, så jeg syntes det var en fin ting å verne om dette også. (At gutten nå gjerne sitter på do, kniper i pungen og kaller det ”tisseklumpen”, til han får vondt, er en annen sak…)
Informasjonen om tøybleier finner man stort sett hos tøybleiebutikker på nett, og på forum hvor tøybleiebrukere ferdes. En gledelig forandring jeg merker nå som vi venter nummer to er en økende interesse for temaet også på ”vanlige babyforum”, ikke bare i spesielle tøybleieforum. Men, det er fortsatt absolutt behov for egne tøybleieforum hvor man kan lese, spørre og lære, enten man er en nysgjerrig nybegynner eller en mer erfaren bruker som stører på nye utfordringer. Jeg leste og spurte og leste og så shoppet jeg litt. Også strikket jeg litt. Disse bleiene var de første vi kjøpte til Knerten. Vi hadde en god del brettebleier og lagsydde bleier også. Og siden han er født på et sykehus hvor de bruker tøybleier på sykehuset frem til at ungen har bevist at systemet fungerer både forran og bak… ja, så fortsatte vi å bruke dem helt til vi dro hjem. Og hadde tøybleier i baggasjen til hjemreisen. Så han har faktisk aldri hatt en papirbleie på seg i sitt liv. (Det er heller ikke noe problem i barnehagen, vi bruker enkle bleier, faktsik de som er avbildet over her, som vi tar med hjem og vasker. Ingen problem for dem.)
Det tøybleieforumet jeg for det meste benytter meg av er http://tøybleier.no/forum/index.php Dersom du er interessert i tøybleier anbefaler jeg en tur inn der, og meld deg gjerne inn. (Det pågår en liten sommerkonkurranse der nå, så melder du deg inn som følge av min oppfordring, oppgi meg gjerne som den som henviste deg, brukernavn Tara) På dette forumet finner du mange tøybleiebrukere som kan svare på hva du enn lurer på om tøybleier.
Og så finnes der en mulighet for deg som vil prøve ut litt, nemlig bleiebanken. Der kan du få låne en pakke med diverse bleier og prøve ut litt hva som passer for dere. Foreldre har ulike preferanser, og unger har ulik passform, så det er ikke alltid “alles favoritt” passer akkurat din unge. Og selv om “de aller fleste sverger til brettebleier og ullbukser til nyfødte”, så er det faktsik ikke alle som liker den løsningen, og for mange er det i alle fall en tanke som må modnes. Da jeg først begynte å lese om tøybleier var det utenkelig. Så ble det tenkelig. Så ble det praksis. Og så ble det brettebleier og PUL-bukser, for jeg fikk ikke til å få brettebleiene tett rundt lårene, og nyfødte bæsjer rennende… (Nå har jeg kjøpt pitte små brillebukser til lillebabyen…) Anbefaler å prøve ting en ikke helt trodde var noe for deg, det kan være at det er det mest perfekte for deg og ditt barn likevel…
Ja, jeg er i alle fall ikke i tvil, jeg venter tøybleieunge nummer to. Vi er så heldige at renovasjonsselskapet her sponser tøybleier for 1000 kr mot kvittering og personnummer på en baby i bleiealder, så det er jo rom for litt nye bleier, i tillegg til at de minste bleiene, og brettebleiene, ullbuksene (med brillebukser) og PUL-buksene i ministørrelser kommer frem. Gleder meg! Men jeg har lært en ting siden sist. Bleiene på sykehuset er brettebleier i flanell som de bretter og fester i seg selv på et finurlig vis, uten å ha sperrelag over, men man har et lite vanntett papir man legger under ungen der man legger den. Jeg tar med snappi og pul-bukser tenker jeg. Så klarer jeg feste bleiene, OG kan bruke klær på babyen.
Men ja, jeg gleder meg, en liten tøybleiebaby igjen. Bleier i nyfødtstørrelse. Minibleier!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...