torsdag 28. mai 2009

Ei ullbukse blir til


Ja, som skrevet, som gjort, jeg begynte å strikke i går. Dette skal altså bli ei ullbukse til nattbruk, tenkte jeg. Gankse lik den han har fra før, men med litt videre åpninger i låret, den han har er litt trang. Også er det jo litt lite å ha bare ei... Som jeg sa til min mann da jeg begynte å strikke: "Det er jo kjekt å ha ei ekstra, når den må vaskes og sånn". Så da sa han, sånn litt før klokka ett i natt, "Det er til sånne tilfeller som dette, du mener da?", mens han tok på ei ekstra godt stappa lommebleie...

For nattbleiene våre er ikke spesielt tett rundt låret. Ikke helt. Det gjør ikke noe. Vår sønn gjør på potta hver morgen, og ferdig med det til neste morgen. Men neida, nå har jo mor i huset funnet ut at vi skulle teste toleransegrensa hans for melk igjen (At JEG drikker melk altså) Etter snart to mnd uten melk til maten (men litt melk i maten da) har jeg nå drukket melk til frokost hver dag i halvannen uke. Den grønne, tyntflytende varianten har vi ikke sett noe til enda. Men når vi i natt bytta den 4. bleia med "full pakke", i tillegg til at han hadde gjort på potta 2 eller 3 ganger på halvannet døgn, så kom jeg til at vi nok hadde nådd toleransegrensa likevel... Toleransegrensa MI i alle fall.

For som sagt, nattbleiene våre, de holder ikke helt tett rundt låret. Så derved måtte ullbuksa til guttungen vaskes i natt, og kures. Nå er den snart tørr, og klar til å bli med på pinseferie (Vi starter i morgen tidelig, så tidelig vi klarer, derfor skal jeg egentlig pakke jeg nå, mens mannen er på fotballkamp...)

Det var ikke en dag for tidelig jeg begynte å lage ei nattbukse til med andre ord. Heller ei uke for sent, tenker jeg. For som alle kan se av bildet er det nok lenge igjen til dette er ei ferdig ullbukse enda.

Ullbuksa strikker jeg etter en egen-modifisert oppskrift (derav at forrige utgave har for trange lår...) Jeg tok utgangspunkt i ei ullbukse jeg egentlig likte, i alle fall i formen den er strikket. Så laga jeg høyere vrangbord, høyere bukse i sin helhet, høyere bak enn forran, bredere i skrittet og lenger vrangbord rundt lår. Ehh, jeg beholdt altså i hovedsak masketallet jeg legger opp. Og måten den strikkes på, begynner bak, ender forran, og syr to sømmer på siden for å gjøre det hele til ei bukse.

Og selv om jeg altså ikke er en superstrikker, og ikke har strikket på noen mnd, så var det bare å gå i kurven min å velge meg de fargene jeg ville strikke i, for jeg klarer visst ikke helt la være å kjøpe garn selv om jeg ikke er noen storforbruker...

Men der var første omgang av fotballkampen ferdig (vi leder, hurra!) så da bør jeg vel lette på meg og putte litt klær i kofferter, sånn at vi er klare til avreise så tidlig som mulig i morgen. Det er en lang tur, og greit å komme frem før det er så sent. Av hensyn til junior med leggetid klokka sju. Og det er jo ikke så lett å ta ham rett ut av bilen og rett i seng heller da... Det er jo besteforeldre der, som gjerne vil se ham, han må ha mat, og er jo full av energi etter å ha sittet stille hele dagen... 8 timers kjøretur er langt...

Jaja, pausen er vel snart over nå, uten at jeg har pakket nevneverdig. Så NÅ avslutter jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...